Gedenkplaat Nederlands-Indië

Gedenkplaat noordmuur Dorpskerk Onthuld op 1 december 2004 ter herinnering aan drie plaatsgenoten..

Petrus Johannes Warmenhoven sneuvelde aan boord van Hr. Ms. Java bij de slag in de Javazee op 27 februari 1942. Hij kreeg een zeemansgraf.

Hs. Ms. Java, lichte kruiser

Vanaf 10 mei 1940 voerde de Java konvooidiensten uit in Nederlands-Indië. Op 13 februari 1942 werd de Java, onder commando van kapitein-ter-zee P.B.M. van Straelen, ingedeeld bij de ABDA-vloot. Het schip was op 15 februari betrokken bij de actie bij de Gasparstraten en op 19 februari bij de slag in de Straat Badoeng. De Java werd uiteindelijk op 27 februari 1942 tijdens de Slag in de Javazee samen met De Ruyter door de Japanse strijdkrachten tot zinken gebracht. De fatale torpedo was afkomstig van de Japanse kruiser Nachi, 491 van de 512 opvarenden kwamen om.

Lolke van Mulligen en Laurens de Graaf sneuvelden tijdens de tweede politionele actie in Nederlands-Indië. Zij werden in Indonesië begraven.

De strijd in voormalig Nederlands-Indië heeft meer sporen achter gelaten dan velen denken. Met de plaatsing van het gedenkteken bij de Dorpskerk zal dit stukje historie in Voorschoten niet worden vergeten. Op woensdagmiddag 1 december 2004 was er in de Dorpskerk een indrukwekkende, stijlvolle en soms ontroerende bijeenkomst. Vanuit heel Nederland waren de oud-strijders gekomen. Samen met afgevaardigden van het Militair Regiocommando Den Haag, het commando Marinevliegkamp Valkenburg, het bestuur van de Vomi en van de Wapenbroeders. Ook afgevaardigden van de protestantse kerkraden en het bestuur van de rooms- katholieke parochies en namens het gemeentebestuur van Voorschoten waren burgemeester W. Verver en wethouder H. Horlings aanwezig. Tussen de toespraken zorgde de Voorschotense Brassband voor toepasselijke koraalmuziek.

Luitenant-generaal buiten dienst, Ted Meines, gaf een historisch overzicht van de strijd om het behoud van Nederlands-Indië : 6.300 jonge, veelal dienstplichtige jonge soldaten, verloren hun leven voor volk en vaderland, waaronder drie Voorschotenaren. Zij zijn niet op dit kerkhof begraven. Gelden voor de gedenkplaat en jaarlijkse bloemenkrans zijn bijeengebracht door de Veteranengroep Voorschoten.

4 mei 2022

Dit is het einde van de rondleiding. Hartelijk dank voor uw aandacht. Meer informatie kunt u vinden in het boek “Duizend jaar Dorpskerk Voorschoten”. ISBN 978-90-71256-85-1.

Karel A. de Vries.